Teknisk kompetens

Datorer har varit en stor del av mitt liv ända sedan min pappa (som jobbade med datorsäkerhet) började låta mig få sitta och skriva in slumpmässig text i en DOS-prompt när han som trött småbarnsförälder ville ha en ostörd sovmorgon. Under högstadiet blev jag för första gången bekant med det s.k. MIDI-protokollet som används för att koppla keyboards till datorn. Detta följdes av diverse notskrivnings- och inspelningsprogram och tekniken har egentligen alltid funnits med som en tydlig aspekt av mitt musicerande och undervisande, även om det har accelererat betydligt mer på senare år i takt med de musikteknologiska framstegen. Jag anser det dock vara oerhört viktigt att teknik ska vara ett hjälpmedel, inte ett mål i sig eller ett hinder som måste övervinnas. Det måste kort och gott finnas en tanke bakom en digitalisering av ett arbetsmoment, inte bara att det ska göras för sakens skull. Idag finns dock de här möjligheterna i överflöd så länge man vet var man ska börja. Några exempel på detta är hur jag som musiklärare numera kan förhandsprogrammera ljusanläggningen inför skolans vårshow när jag sitter med en laptop på bussen, skapa självrättande test med omedelbar formativ feedback åt mina elever eller för den delen lära eleverna att skapa egen musik med hjälp av datorn och/eller mobilen.

Allmänna färdigheter:

  • Jag har en väldigt bred allmänteknisk kompetens
  • Jag felsöker mjuk- och hårdvaruproblem på egen hand och kan oftast hjälpa mina kollegor när de har tekniska svårigheter, vilket då bidrar till att avlasta skolans IT-ansvarige.
  • Jag kan själv utföra enklare reparationer på skolans musikutrustning.
  • Jag brukar löda ihop en del egen elektronik då och då och jag har t.ex. byggt och programmerat ett eget manuellt litet ljusbord, baserat på s.k. arduino-kretskort. Ett stort fritidsprojekt som jag jobbade på för en tid sedan var att bygga en sorts show-kontrollpanel som kan fjärrstyra både ljus, ljud, scenteknik, videoprojektioner, pyroteknik, ridåer, s.k. ”cue lights” m.m, men allteftersom jag upptäckte bättre och bättre programvaror för dessa funktioner har det projektet pausats till förmån för en framtida touchscreen- och nätverksbaserad lösning som kan anpassas efter varje föreställnings individuella behov.

    Specifika kompetenser:

  • Operativsystem: Van vid både Windows, Mac och i viss mån Linuxsystem. Har även haft elever som har använt både PC, chromebooks och ipads i min undervisning med god effekt. (Jag föredrar dock personligen plattformsoberoende, molnbaserade verktyg och helst PC/Chromebook.)
  • Hemsidor: Programmerar jag vid behov och kan även lägga upp på mitt privata webhotell i nödfall. (T.ex. den här wordpress-sidan som jag byggde upp på 20 minuter, utöver tiden det tog att skriva själva texten.) Jag kan hantera både automatiska system såväl som redigera egen html-kod på en grundläggande nivå.
  • Kontorsprogram: Ms Office är busenkelt, även med avancerade funktioner såsom invecklade formler i Excel, kopplingar mellan dokument etc. Liknande program såsom Open Office och Google docs  är också en baggis för mig.
  • Skolplattformar: På mitt nuvarande jobb använder vi huvudsakligen Hjärntorget och Google classroom, men jag har tidigare använt mig av både Unikum, Schoolsoft, Edwise och Skola24.

Musikrelaterade färdigheter:

  • Inspelningsmjukvara: Jag använder mig själv mestadels av branschstandardmjukvaran Pro Tools när jag spelar in egna projekt, men det händer även att jag använder andra program såsom Presonus Studio One, Waves Tracks Live, Garageband och Soundtrap. Ett av användningsområdena på mitt nuvarande jobb har varit att kunna spela in en hel grupp på upp till 16 sjätteklassare samtidigt när de har haft sina sångredovisningar i form av karaoke med varsin mikrofon. Därefter har jag i lugn och ro kunnat sitta och bedöma deras prestationer utan att riskera att missa något i klassrummet. Eleverna har också tyckt att redovisningssättet var bra då de inte kände sig lika utsatta eftersom att alla kunde sjunga samtidigt.
  • Program för liveframträdanden: Vid konserter där jag spelar diverse klaviatur eller på min midi-marimba brukar jag använda några olika program för att kunna ta fram precis det ljud som jag eftersträvar. Som bas brukar jag använda ”Camelot”. Detta är ett nyutvecklat program som är ett windowsbaserat alternativ till Apples ”Mainstage”, där jag kan programmera ett flertal scener i varje show där datorn växlar mellan olika ljud, spelar upp flera samtidigt osv.
    Ljudbiblioteken med samplade instrument är från många olika leverantörer, men jag har tillgång till bland annat Native Instruments Kontak och en del grejer från Spitfire audio.
  • Ljud-, ljus- och videoteknik för scenbruk: Gott om erfarenhet. Då jag har varit med och byggt upp ett par anläggningar för skolor samt en för ett kulturhus i Koppom så har jag även god koll på vilken typ av anpassningar som bör göras för att det ska fungera smidigt i skolmiljö. Jag äger även en egen ljud- och ljusanläggning som vid behov kan användas vid skolavslutningar och liknande, antingen självständigt eller som ett komplement till skolans egen utrustning.
    För ljuset använder jag huvudsakligen programmet QLC+ men har även erfarenhet av Sunlite Suite och MyDMX. När det gäller video har jag mest experimenterat en del på egen hand, både med videoredigeringsprogram (i skolan huvudsakligen WeVideo, även om jag också har varit inne och nosat lite på OBS och DaVinci Resolve.) Jag har även börjat sätta mig in i videoprojektion (VPT8), d.v.s. hur det går att använda projektorer för att kombinera video och scenografier. (Ett exempel på hur sådant kan se ut finns här:  https://www.youtube.com/watch?v=e94dst20C9Y&t=103s ) Vid samkörning av flera olika program har jag tidigare använt mig av Multiplay men ser just nu över möjligheten att helt basera allt på QLC+ istället.
  • Ljudredigering och skapande i klassrummet: På senare tid har jag börjat använda Soundtrap för att låta mina elever skapa musik då det är tydligt anpassat för skolbruk, helt molnbaserat och har stora möjligheter till användning även i andra ämnen (t.ex. är det klockrent för språklärare som vill låta eleverna öva på uttal hemma och få direkt feedback i programmet från sin lärare.) Jag är även certifierad utbildare i detta program. (Jag har erfarenhet av samma typ av arbete i iPad-appen Garageband men anser att Soundtrap är tydligt bättre av både pedagogiska och tekniska anledningar.)
  • Notskrivningsprogram: Jag föredrar själv Sibelius, men har även testat Noteflight, Finale och en bunt olika gratisprogram. Detta är dock inte något som jag brukar använda så mycket med eleverna utan snarare som ett verktyg när jag själv producerar material åt dem.

Mina personliga, tekniska målsättningar framöver:

  • Jag har för avsikt att de kommande åren  fortsätta spela in olika videoklipp som jag kan använda i min undervisning. (Jag håller bland annat på med att bygga upp en green screen-studio i hemmet för detta ändamål.) Förhoppningen är att på sikt kunna bygga en ny offentlig hemsida med gott om material så att både mina elever och andra besökare själva kan lära sig mer om ämnet.
  • Så fort jag har dragit klart alla nätverkskablar i mitt hem planerar jag på att börja använda mig av Jamulus, ett program som under rätt förutsättningar möjliggör ensemblespel på distans utan alltför nämnvärd fördröjning.