Augusti 2018 – pågående
Musiklärare med särskilt ansvar för IKT-frågor vid Sandeklevsskolan i Göteborg (heltid).
Undervisning i musik, åk 4-9.
Pedagogiskt IKT-uppdrag på 20% av tjänsten.
Mentorskap på högstadiet.
På Sandeklevsskolan har jag byggt jag upp musiksalen från grunden på ett tekniskt innovativt sätt. (Det baseras på stationer med elinstrument kopplade via digitalmixers för tyst övande enskilt och i smågrupp med hörlurar men även med möjlighet till gemensamt samspelande via salens högtalare.). Detta har lett till en mycket lägre ljudnivå och bättre möjlighet för eleverna att kunna fokusera på sitt eget arbete utan att störas av sina klasskamrater.
IKT-uppdraget fick inledas med att genomföra en omfattande inventering av samtliga skolans elevdatorer. Efter att detta var klart övergick arbetet till att främst stötta resten av personalen i digitala frågor.
En viktig erfarenhet som jag har fått här är att arbeta med elever med annat modersmål än svenska. (Jag har fått anpassa mina arbetsmetoder på flera olika sätt utifrån detta.)
Augusti 2013 – 20:e Juni 2018
Musiklärare vid Örbyskolan i Marks kommun.
Undervisning i musik, åk 3-9.
Mentorskap på högstadiet ett av åren.
Inledningsvis även undervisning av elever från Tingvallaskolan (åk 3-6) och Parkskolan (åk 1-2) innan Örbyskolan behövde använda upp hela tjänsten.
Skolan hade en stark musik- och dansprofil som en del av eleverna valde och en väldigt ambitiös evenemangsgrupp som arrangerade ett mycket stort antal framträdanden och andra schemabrytande aktiviteter.
Under tiden på Örbyskolan utvecklade jag särskilt mina ljud-, ljus- och scentekniska färdigheter väldigt mycket, både på arbetstid då jag och min kollega t.ex. designade en stor flyttbar scen till skolans idrottshall för att kompensera för avsaknaden av aula men även i samband med diverse privata musikprojekt på fritiden.
(Läsåret 2012-2013 ägnades åt att läsa en del historiekurser på Karlstads universitet samtidigt som jag ombesörjde en flytt från Värmland till Göteborg.)
Augusti 2009 – Juni 2012
Undervisning i musik i åk F-9 på Hierneskolan i Koppom, en skola på den värmländska landsbygden, belägen mellan Arvika och norska gränsen. Arbete på Gärdesskolan (åk 1-6) och Adolfsfors skola (åk 1-5) ingick också i tjänsten.
Den största höjdpunkten under den här tiden var när jag satte upp musikalen ”Grease” med ca 80 elever från åk 3-9 på två av skolorna. Jag stod för projektledningen, regi, arrangemang, ljusdesign och inrepeterande men hade även ett väldigt tight samarbete med personal från musikskolan som bland annat skötte ljudet och ledde stråksektionen i elevorkestern samt skolans bild- och tekniklärare som ordnade med scenografin samt svetsade ihop en bil som huvudrollerna kunde sitta i. Föreställningen blev en publicksuccé då vi lyckades fylla hela idrottshallen, trots att kvällsföreställningen råkade ha blivit dubbelbokad med finalmatchen i hockey-SM.
September 2008 – December 2008
Vikarierande slagverkslärare på Sunne kulturskola, ca 20% tjänstgöringsgrad
Februari 2008
Vikarierande slagverkslärare på Karlstads kulturskola, ca 60% tjänstgöringsgrad
September 2007 – Maj 2008
Cirkelledare (enskild undervisning) i slagverk på Medborgarskolan i Arvika
Augusti 2006 & 2007
Cirkelledare, ABF (Kompositör och kapellmästare för Emterviksamatörernas årliga teateruppsättning)
Övrigt:
Utöver dessa anställningar frilansar jag med jämna mellanrum, främst som slagverkare men jag har även arbetat med allt från skrivarverkstad för barn till universitetsföreläsningar om pedagogiska lajv.