Musikern

”Var inte trummis, violinist eller sångare. Var inte hårdrockare, rappare eller folkmusiker. Var MUSIKER. Allmänbildning på olika instrument och inom olika genrer kommer att gynna dig mer än du kan ana.”

 

Foto från min examenskonsert där jag framför Milhauds konsert för slagverk och orkester, den första solokonsert som någonsin skrivits för slagverk.

Ovanstående citat från en av mina trumlärare sammanfattar mitt musicerande väldigt bra. Jag är visserligen klassisk slagverkare från början och min musikaliska uppväxt sedan jag var tio år gammal har skett i blåsorkestern. Min specialitet inom slagverket var ursprungligen malletsinstrument som marimba, xylofon m.fl. och jag har även läst 30 högskolepoäng i medeltida slagverk, men med tiden har jag blivit allt bredare, så till den grad att min musikaliska bredd om något kan sägas vara min nuvarande specialitet. Det här passar mitt instrumentval som slagverkare som handen i handsken då jag redan där kan växla fritt mellan symfoniorkester, hårdrocksband och folkmusik utan problem. Jag är en god brukspianist och spelar även de andra vanliga ”rockinstrumenten”. Jag har dessutom spelat en del blockflöjt (samt besläktade instrument som krumhorn osv.) i och med mitt intresse för medeltida och renässansmusik och har nyligen börjat experimentera med att spela elfiol.

Mitt framförande av Keiko Abes marimbastycke ”Wind in the bamboo groove”, taget på min examenskonsert.

När jag frilansar som musiker är det däremot fortfarande den klassiska musiken som är den vanligaste genren. Jag har då oftast spelat i diverse tillfälligt sammansatta orkestrar, t.ex. när organisten i Sunne kyrka har satt upp olika körverk med orkester och det är även vanligt att jag hoppar in i orkestrar som Mölndal Symphonic Band och Göteborgs Blåsarsinfonietta. Sedan hösten 2018 har jag även ett fast engagemang som stämledare i Gothia Concentus, Sveriges största fristående symfoniorkester med tillhörande kör som är inriktad på film- och dataspelsmusik. Att samordna en sektion på hela sex stycken slagverkare har varit väldigt lärorikt, särskilt när det gäller logistiken kring vikariehantering och att samordna transport av 11 kubikmeter instrument inför varje speltillfälle.

De senaste åren har dessutom intresset för ljud- och ljusteknik samt elektronisk musik blivit allt starkare. Jag äger därför en egen datorstyrd ljud- och ljusanläggning och jag arbetar även en hel del med elektroniska instrument, t.ex. min midimarimba.